HANNAMARTINA

CGM VS VANLIG BLODSOCKERMÄTARE

Publicerad 2015-12-21 17:09:39 i ALLMÄNT, DIABETES,

CGM... vad är det? Ja men enkla ord så är det en stor knapp som man skjuter in i armen men ett litet plaströr/nål liknade sak som var femte minut kollar blodsockernivån. Man byter denna var 14e dag. Sen har man en liten apparat som man håller framför knappen som piper och visar vilket värde man ligger på och om man är påväg upp eller ner eller framåt, typ... 
Man kan se statistik på apparaten också, medelvärde och lägga in hur många enheter insulin man tar etc. Om man har insulinpump så kan man koppla CGM till den pumpen. Coolt? Svar ja. Men har det sina nackdelar? Enligt mig och min erfarenhet, svar JA!!! 
Vanlig blodsockermätare är ju sån som man sticker sig i fingret med och det gör ju lite ont då och då. Men när man sticker många gånger så är det lätt att sticka upp ett gammalt stick och det gör ont som fan om jag ska uttrycka mig ärligt och det är ömt länge efter. Sen så kan man inte se vad man låg på mellan de gångerna man kollade värdet. Det kanske ligger på 4,2 och sen två timmar senare så ligger det på 5,6 säger vi och det är ju bra värden... MEN! Du kanske gick upp till 12,3 i mellan för det blev fel insulindos eller vad som helst och det vet inte du men med CGM så kan man då se det. 
 
Okej, vad tycker jag om dessa då? Vilken är bäst? Vi börjar med CGM. 
CGM är en väldigt ny blodsockermätare och den mest moderna, i alla fall här i Sverige och extremt dyra. Jag behöver inte betala för dem för det göra staten har jag för mig. De är ganska stor och lite för tjocka enligt mig. De gör dem ganska opraktiska. T.ex. att man kommer åt dem lätt. Dessutom sitter inte klistret speciellt bra, mina lossnar väldigt lätt. Så jag måste ha tejp över eller något annat slags skydd vilket ser väldigt fult ut. Andra som jag vet har diabetes verkar få sin att fästa så bra. HUR GÖR NI?!?!
Det enda som jag tycker är bra med den är att man behöver inte sticka sig i fingrarna och man kan se vad man låg på innan man tog värdet eftersom den skannar blodsockret var femte minut. Men that's it. Sen är den bara jobbig. Jag kan inte duscha ordentligt med den och kan absolut inte bada med den för då kan den ramla av även om klistret ska vara vattenavvisade. Men inte det, utan den ramlar, så jag får hålla armen borta från vattenstrålen och när jag ska tvätta håret (om det ska blir ordentligt gjort) så brukar jag sitta på golvet och hänga över badkaret och tvätta håret, inte så mysigt för ryggen direkt... Sen kan jag inte sova ordentligt med den för jag måste antingen ligga på den sidan som jag inte har CGMn på eller ligga väldigt konstigt på den armen som den sitter på och jag kan liksom inte vända på mig ordentligt. Man vänjer sig lite men det är ändå jobbigt. Sen måste jag vara väldigt försiktigt när jag klär på mig eller klär av mig just för att den kan åka av. Jag tycker det är extremt irriterande. En annan nackdel är att när man sätter i den så stämmer den inte förs kanske 2-3 dagar senare, ibland 4 dagar. Den visar ett annat värde än vad sockervärdet egentligen är. Så man måste ta dubbla värden, alltså både sticka sig i fingret och kolla värdet med apparaten. För om man har fel värde så blir det fel insulindos vilket kan ge livshotande konsekvenser. 
Nog om den nu, för jag blir bara irriterad på den, haha. 
 
Vad det gäller vanlig blodsockermätare så finns det väl inte så jätte mycket att säga förutom det jag skrev i början. Det är jobbigt att sticka sig i fingret för ibland kan det göra ont, man kan sticka sig i ett gammalt stick och det gör skit ont... Man kan inte kolla om man för kanske en timme sen, för om man vill veta det så får man sticka sig hur många gånger som helst och tillslut så finns det ju inte något ställe att sticka på där det inte gör jätteont. Ibland kommer det inte tillräckligt med blod för att den mätaren ska få så mycket som den behöver och då får sticka på något annat ställe. 
Slutsatsen av detta är helt enkelt att det är inte lätt att vara diabetiker. Så enkelt var det. 
 
Om det skulle vara någon som har några frågor angående CGM eller något annat, så får ni gärna ställa dem så ska jag försöka svara så gott jag kan. 
 
Ha en fin eftermiddag/kväll! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Martina

Välkommen till min lilla blogg som inte är lika cool och utrustad som andra bloggar... men den är enkel och har förhoppningsvis intressanta inlägg! Jag skriver om min diabetes som jag fick i början av 2015, mitt liv, saker jag tycker om och annat smått och gott. Vad roligt att du tittade in och hoppas att du stannar kvar och läser! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela