HANNAMARTINA

TIPS: NÄR DU HAR TAPPAT MOTIVATIONEN

Publicerad 2014-05-07 13:20:23 i TIPS,

Var längesen jag gjorde ett tips-inlägg! Detta gäller när man har tappat motivationen till att plugga, men jag kan göra en för träning också, men det får bli senare helt enkelt! 
Okej, då kör vi igång! 
 
♥ Ibland när ma har tappat motivationen till att plugga så kan det vara bra att bara ta en dag där du inte pluggar alls. Det låter inte speciellt bra kanske att hoppa pluggandet en dag, men inte ibland är det allt som behövs. När jag har haft en period med extremt mycket plugg och när jag är färdig med de stora, jobbig grejerna, så tar jag en eftermiddag/kväll för att bara kolla på film, umgås med en kompis, ta hand om mig själv. Så man kan varva ner och bara glömma allt för en stund. Det kan faktiskt hjälpa- sen nästa dag är du full med energi som du kan använda när du ska börja plugga igen! 
 
♥ Träna! Träning gör så att man blir gladare och faktiskt piggare även om man är helt slutkörd efter ett träningspass. Jag kommer ihåg när vi hade en heldag med aktiviteter. Man fick välja vad man vill göra. Vi åkte först skridskor och sen spelade vi beachvolleyboll. Jag var helt slut efteråt, fötterna gjord ont och vi spelade beachvolleyboll i över 2 timmar, springa i sand, kasta sig efter en boll, ta i när man slå, det tar verkligen på krafterna. Beachvolleyboll är jättebra träning faktiskt! Men i alla fall, jag var så trött efteråt men så himla pigg ändå. Jag pluggade hur bra som helst på eftermiddagen och två dagar efter också. Massa energi fanns det att ta och använda till att plugga. 
 
♥ Om du sitter fast i ett arbete, som jag har gjort nu med historian, så be om hjälp! Du kanske hatar uppgiften, fattar ingenting eller bara orkar inte göra den. Be om hjälp. En vuxen/en vän kan få dig att förstå vad du ska göra, hjälpa dig komma igång, peppa dig eller något annat. Men det hjälper, tro mig. 
 
♥ Belöna dig själv. När du är klar med den där hemska uppgiften, när alla nationella prov/vanliga prov är över, när den hektiska pluggperioden äntligen har en pause och du kan koppla av och samla energi. Du har tagit dig igenom med goda resultat och kämpat även fast motivationen inte har varit på topp, belöna dig själv. Det kan till exempel vara att du går och fixar naglarna, går på bio med mamma, din bästa vän, en dejt eller pojkvän/flickvän, ja helt enkelt någon du inte har haft tid för den senaste tiden. Eller så kan du ha en spadag, kolla på film en hel dag eller gå och shoppa, vad som helst som gör dig glad. Och när du sitter där och pluggar så kan du tänka på att när detta är över så kan jag göra saker som jag älskar och som gör mig glad! 
 
Hoppas att något av detta kan hjälpa till när du förlorar motivationen till att plugga. Om du ha något annat tips som du använder dig utav, så kommentera gärna och berätta! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Martina

Välkommen till min lilla blogg som inte är lika cool och utrustad som andra bloggar... men den är enkel och har förhoppningsvis intressanta inlägg! Jag skriver om min diabetes som jag fick i början av 2015, mitt liv, saker jag tycker om och annat smått och gott. Vad roligt att du tittade in och hoppas att du stannar kvar och läser! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela