HANNAMARTINA

"VAD VILL DU BLI NÄR DU BLIR STOR?"

Publicerad 2014-12-09 11:00:00 i ALLMÄNT,

Jag har tänkt på en sak... tänk hur mycket folk dömer ens val av utbildning ändå. De behöver inte ens säga någonting utan det räcker med deras ton som de har eller hur reaktionen och ansiktsuttrycket. "Jahaaa, kul.." + ett stelt ansikte. Det är den härliga responsen man får.. JAgs er det på folk när deras vänner eller vad det nu är berättar vad de vill bli. Även om den personen kanske inte gillar utbildningen eller yrket som man själv väljer så behöver man ju inte ge en negativ respons. Man kan vara glad för personens skull för det är ju inte så att personen som berättar om sina planer, tvingar den andra att välja samma. 
 
Jag har velat bli olika saker genom mitt liv och det ändras hela tiden för att jag bli äldre och utvecklas och intresserar mig av annat. När jag var liten ville jag bli sjuksköterska, sen advokat och sen för några år sen så ville jag bli kock och det höll jag fast vid ett tag och sen ändrade jag mig till att jag ville bli psykolog. Det höll jag också fast vid ett långt tag och det är ju en svår utbildningar och den har hög status och allt vad det nu är. Men sen blev jag lite osäker. Just för att det är så svårt att komma in och att det kanske inte var exakt vad jag ville göra mer. Så började jag fundera att jobba inom kriminologi för det låter intressant och jag gillar att tänka och spekulera och även hjälpa folk.
Om man då till exempel vill bli kriminolog, så måste man patrullera i 2 år först tror jag? Jag måste alltså läsa på polishögskolan, vilket bara låter kul tycker jag. Men när man pratar om detta så finns det folk som börjar ta upp dålig lön, rynkar lite på näsan, ger mig "jahaaa, kul.." och man tycker att det är lägre status. 
Vem bryr sig?! Tänk efter, man hjälper människor om man är polis och jag älskar att hjälpa och jobba med människor. Jag vill läsa någon psykologikurs som jag lägger till för jag tycker att psykologi är kul. 
Men om ett jobb är roligt och man är intresserad av det så spelar väl det ingen roll vad andra tycker och tänker och sen om man har sämre lön än en läkare, spela roll. Man kan alltid jobba upp sin lön. Kriminolog är ett av de "högsta" jobben inom polisyrket. Mina favoritfilmer är till exempel Beck och Johan Falk. Jag inspireras av vad de gör och det ser kul ut! 
 
Och grejen är att bli kriminolog rynkar de inte näsan åt utan åt själva utbildningen eftersom man måste vara utbildad polis. Varför jag skriver om detta är för att jag skämdes när vänner och andra frågade mig vad jag vill bli. Sen så tänkte jag: men va f*n! Jag ska ju inte behöva skämmas för något som jag vill göra. För mig handlar det inte om hög status, extremt mycket pengar (har inget emot det om jag skulle ha hög lön, haha, men ändå) och att man måste läsa på läkarlinjen eller juridik eller något annan utbildning som är svårare och har hög status. 
För mig handlar det om att jag göra det jag vill göra och visa att jag vill lära mig och kan bli bra på det om jag tränar och pluggar. 
Jag förstår inte varför det är sämre att bli polis än till exempel läkare eller advokat? Alla tre hjälper människor, räddar människor och hjälper samhället. Ändå ska läkare och advokater ha mer betalt. 
Samma sak med lärare- vad skulle vi gjort utan dem? Utan dem så skulle vi inte kunnat utbilda oss på samma sätt, eller hur? 
Ändå är det hur lätt som helst att bli lärare och de får dålig lön. 
 
Min sociologilärare berättade om när han utbildade sig. Då var det hur enkelt som helst att bli psykolog- lika lätt som det är att bli lärare idag. För det var ingen som vill jobba som det, det var läraryrket som var det viktigaste då. Då var det lika svårt att bli lärare som det är att bli psykolog. Alltså svårt att komma in på linjen. 
Nu är det tvärtom. Jag säger inte att alla borde få exakt lika mycket betalt för visst är det en skillnad på en lärare, polis, läkare, psykolog och advokat men jag tycker att lönerna borde vara mer rättvisa. 
 
Om jag nu väljer att sikta på att bli kriminolog och måste vara polis innan (vilket inte gör mig något alls) så ska jag bli den bästa. Jag ska vara en cool och bra polis, haha :D 
Sen ska jag jobba inom kriminologi och även ha med psykologi. Det blir nog en bra plan och jag väljer att följa detta. Vem vet, om ett år så kanske jag vill bli... brandman? Vem vet! 
 
Låt inte någon annan dömma dina val av utbildning och yrke! Stå på dig! Gör det DU vill! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Martina

Välkommen till min lilla blogg som inte är lika cool och utrustad som andra bloggar... men den är enkel och har förhoppningsvis intressanta inlägg! Jag skriver om min diabetes som jag fick i början av 2015, mitt liv, saker jag tycker om och annat smått och gott. Vad roligt att du tittade in och hoppas att du stannar kvar och läser! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela