HANNAMARTINA

VAD MAN SKA GÖRA NÄR STRESSEN BÖRJAR TA ÖVER

Publicerad 2014-12-06 14:00:00 i ALLMÄNT, TIPS,

Jag nämnde att jag är en väldigt stressig person. Stress har blivit min vardag kan man säga. Vilket inte är bra, inget bra kommer med att man stressar. Det slutar med att man kan bli utbränd, sjuk väldigt ofta (sämre immunförsvar), hjärtattack osv osv osv! När jag för stressad då får jag ångest, panik och kan börja gråta för jag blir så frustrerad eller bara bli arg på mig själv för att jag kanske väntade till sista stund med matteläxan och måste stressa igenom den och bara bli mer stressad. Och när jag blir stressad så kan jag bli ännu mer omotiverad så jag bara sätter mig framför datorn och kollar på youtube hela kvällen och sen får jag ångest för att jag inte bara gjorde det som behövdes göras. Är jag ensam eller är det fler som gör så?
Jag har väldigt höga krav på mig själv i skolan, speciellt i vissa ämnen där jag vet att jag kan får A om jag gör det jag ska och gör det bra. 
Till exempel så fick jag B på min engelska redovisning i förra veckan. B är ett himla bra betyg och det vet jag och jag skulle vara så otroligt nöjd och stolt över mig själv om jag fick B i till exempel matte eller franska (för de är de ämnena som jag har inte är lika bra på). Men i engelskan så blev jag inte alls nöjd, jag vet att jag kunde fått ett A om jag lagt till lite svårare ord. Jag har varit bra på engelska och tyckt om engelskan sen vi började med det i skolan så jag nöjer mig inte med ett B. Haha, jag låter säkert helkonstig.. Men sån är jag. Jag har höga krav. Vilket kan ställa till det. Sen kan jag även ge upp lite om det är ett ämne som är svårt. Jag sänker kraven lite för mycket i de ämnena. Jag gör det jag ska men jag bryr mig inte. Och det måste jag ändra på. 
Jag är besviken på mig själv för att sociologin var svårare än jag trodde. Proven är omformulerade på ett sätt som vår lärare inte går igenom. Så proven tycker jag är svåra och ibland fattar jag inte vad han är ute efter och han går inte alltid igenom allt. Men jag får helt enkelt visa att jag gör mitt bästa på proven och mer kan jag inte göra och sen får jag rocka alla inlämningsuppgifter och sånt. Jag nöjer mig inte med ett betyg lägre än C i sociologi. Absolut inte. Hehe.... sån här är jag. 
 
I alla fall för att gå tillbaka till ämnet så jag tänkte dela med mig av några tips på hur man kan göra för att lugna ner sig och bara andas! 
 
♥ När du känner att stressen börjar komma fram så ta ett djupt andetag och tänk på nuet. Vad behöver du göra just nu? Vad behöver du göra denna dag? Inte imorgon eller på nästa helg, utan vad behöver du göra nu, idag. Man blir väldigt lätt stressad om man börjar tänka för mycket på vad man ska göra nästa vecka. Och hur mycket läxor det kommer att bli. Andas. Gör det som behövs göras NU. Skriv upp vad du behöver göra idag för att det inte ska bli lika stressigt imorgon eller nästa vecka. Sen bockar du av, och för varje gång du bockar av någonting så försvinner en tyngd från dina axlar och det känns lite bättre. 
Gör ett schema för hela veckan, det kan då också göra. Så du skriver in vilka dagar du måste göra det. Om då har en inlämning av en krönika om tre dagar säger vi och du inte har börjat. Så dela upp det i tre delar. På måndagen så skriver du första delen, på tisdagen skriver du andra och på onsdagen skriver du tredje och så korigerar du texten och finslipar den och skickar in den. Så kan man göra. 
 
♥ Ta en dag då du bara gör ingenting. Välj en lämplig dag som passar för dig att koppla av. Gör det som får dig at må bra och känna dig lugn, avslappnad, lättad eller bara fri. Drick te och kolla på din favorit serie/film eller läs eller lyssna på din favorit bok. Gå ut på en lång promenad med hunden, gå ut och spring, träna något annat, kanske går du i en sport eller har något annat fritidsintresse? Träffa kompisarna som du inte träffat på ett tag på grund av plugg, ha en spadag kanske där du pysslar om dig själv, träffa flickvännen eller pojkvännen och ha en riktigt rolig och mysig dag tillsammans! Gör vad som helst förutom att plugga, haha. Det är bra att bara stänga av någon gång. 
 
♥ När du kommer hem från skolan, så ta på dig myskläderna, drick något varm speciellt nu när det börjar bli så kallt. Sätt dig på din favoritplats i hemmet och få gjort så mycket om möjligt. Och ta pauser när det blir lite för stressigt eller jobbigt eller långtråkigt. Ät mat så du inte är för hungrig för då blir du tröttare. 
 
♥ Sätt inte högre krav än vad du kan hantera, bli inte som jag... haha! 
 
♥ Prata med dina lärare om vad du kan förbättra så du inte fortsätter göra samma fel och få samma betyg som du inte är nöjd med. Så du vet vad du kan göra bättre nästa gång och gör bättre så blir de nöjda och glada och du får ett bättre betyg- då blir även du gladare och lite fler tyngder släpper från din axlar. 
 
♥ Skaffa en kalender- då får du ordning på dina läxor, prov och även annat i ditt liv. Då kommer du inte glömma någonting. Ett bra tips! 
 
♥ Om du är som jag, som får stressa en del på morgonen för att jag är morgontrött och långsam. Jag behöver nämligen längre tid på mig än vad jag har nu. Jag har en timme på mig från när klockan ringer tills då jag måste gå ner till bussen. De flesta dagarna har jag en timme, på torsdagar har jag lite mer än en timme. Vilket inte är tillräckligt lång tid för mig. Just för att jag är så trött och långsam på morgonen. 
Men de dagarna jag börjar tidigt så tänker jag inte gå upp halv sex. Inte en chans, jag behöver sova. Jag är dålig på att somna på kvällen. Även om jag lägger mig tidigt så somnar jag sent. 
Men ett tips för dig som har kort tid på morgonen, så kan du förbereda en del innan då går och lägger dig. Du kan lägga fram kläder som du ska ha på dig och packa skolväskan. Kanske även bestämma vad du ska äta till frukost. Då slipper du stå i en kvart och välja kläder och prova vilken tröja du tycker passar bäst eller så och du slipper leta runt i hela rummet efter matteboken för det gjorde du kvällen innan. Då är det bara att gå upp och klä på sig, bädda, äta frukost och borsta tänderna och allt vad man nu gör, alla har ju olika rutiner. Och sen är det dags att gå. Dock så är jag lat på kvällen och bara går och lägger mig och ändå stressar på morgonen. Äter frukost i typ 25 minuter vilket jag inte riktigt har tid med... hehe.
 
Hoppas att något av detta kommer att hjälpa just dig! 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Martina

Välkommen till min lilla blogg som inte är lika cool och utrustad som andra bloggar... men den är enkel och har förhoppningsvis intressanta inlägg! Jag skriver om min diabetes som jag fick i början av 2015, mitt liv, saker jag tycker om och annat smått och gott. Vad roligt att du tittade in och hoppas att du stannar kvar och läser! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela