HANNAMARTINA

TIPS: PLUGGA

Publicerad 2013-11-05 18:39:44 i TIPS,

Jag tänkte dela med mig av några pluggtips till er!
 
Variera mellan olika ämnen. Lägg en timme/två timmar åt varje ämne som du behöver plugga- så du hinner med allt och så blir det inte för långtråkigt. 
•Ta pauser. Ät en frukt, kolla facebook/instagram eller något. Man ska unna sig pauser så man inte blir okoncentrerad, för då lär man sig inget.
•Skaffa en pluggkompis! Det är mycket roligare att plugga med en kompis, man kan diskutera uppgifterna och hjälpas åt. Det du inte kan, kanske hon/han kan och tvärtom. 
•Skjut inte upp läxorna! Bara gör det, finns ingen anledning att vänta med läxorna till sista stund, för då sitter man där sent på kvällen och stress pluggar igenom allt och inte lär sig något och kommer inte ihåg något. Gör det med en gång så är det klart! :D
•Tänk positivt och gör det bästa av situationen! Om man tänker "jag ska klara det här!" Så går det! Om man är negativ och om man slöar igenom läxan- då tar det längre tid och blir snabbt tråkigt. 
•Gör det för din egen skull. Tänk på din framtid, för det du gör påverkar dina betyg och din framtid. Och man vill ju ha en så bra framtid som möjligt, eller hur? 
•Belöna dig själv- det är viktigt. Till exempel om du pluggar jättemycket inför ett prov och inte hinner med någon fritid så blir man less på allting. Så tänk såhär: "När provet är gjort så kan jag möta upp mina vänner och äta middag och ha en härlig myskväll med dem" eller "När detta är färdigt så belönar jag mig själv genom att köpa de där snygga skorna jag såg förra veckan". Så kan man tänka och då har man något att ser fram emot och då blir faktiskt lite enklare! :) 
•Variera din studieteknik. Det kan vara väldigt effektivt, för det blir lite ensidigt om man bara skriver eller bara läsa eller bara diskuterar. Så då kan man skriva ena dagen, läsa andra, diskutera med en kompis/en vuxen tredje dagen eller kolla på en fakta film kan man även göra. Variera, det blir mer intressant och roligare! 
•Be om hjälp! Det är väldigt viktigt när det kommer till skoluppgifter m.m, om man inte förstår så ska man fråga någon om hjälp. Antingen en kompis eller en vuxen, så kan de hjälpa dig. Inte bara skriva ett svar som du tror är rätt och sen plugga in fel. Bättre att fråga om hjälp än att göra det och inte förstå vad du pluggar. 
 
Hoppas att ni är nöjda med tipsen som jag gav er! De är effektiva och om man inte vet hur man ska göra så hoppas jag att dessa kan hjälpa er! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Martina

Välkommen till min lilla blogg som inte är lika cool och utrustad som andra bloggar... men den är enkel och har förhoppningsvis intressanta inlägg! Jag skriver om min diabetes som jag fick i början av 2015, mitt liv, saker jag tycker om och annat smått och gott. Vad roligt att du tittade in och hoppas att du stannar kvar och läser! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela