HANNAMARTINA

TIPS: NÄR MAN SHOPPAR

Publicerad 2013-11-13 20:03:50 i TIPS,

Tänkte ge lite tips på hur man ska tänka när man shoppar. Eftersom det är viktigt att man håller i sina pengar, speciellt när man är ung och man inte har lika mycket pengar. Sen kan man ju spontan köpa ibland, det händer ju. Och man köper saker för de är snygga, det gör man ju. Inte bara nödvändiga saker. Så jag ska ge lite tips på hur jag tänker och gör när jag shoppar som jag hoppas att andra kan ta del av. 
 
*Tänk såhär: Kommer jag att använda detta? 
*Om du har shoppat något och det går sönder, inte passar ordentligt eller något sånt. Lämna tillbaka det så du får dina pengar tillbaka, eller om det inte sitter som du vill att det ska så kan du ge det till en kompis. Spara det inte om det sitter dåligt eller går sönder, för då fylls bara garderoben och dessa sakerna tar bara onödig plats. 
*Tänk på att inte bara köpa saker för köpandets skull. Ibland när man spontan shoppar saker så kan man har tur att man faktiskt får användning för det. Men ibland så är det helt onödiga saker som bara ligger där och även om den kanske inte kostade så mycket, så är den onödig. Kanske om det kostade mellan 10-100 kr så är det väl okej, men om det är en dyr sak så är det bara onödigt, så lämna tillbaks om du har möjlighet.
*En annan sak som man kan tänka på om man gillar att spontan shoppa saker är att vara ekonomisk av sig, att man köper billiga saker ifall man inte blir nöjd. 
*Om du har något hemma som du inte använder och det är något av värde och som fortfarande ser okej ut, så sälj det på blocket eller tradera då får du lite pengar också. Eller om det är någonting som du inte använder och det inte har något speciellt värde så kan du fråga en vän om hon/han är intresserad av att ta det. 
*Prioritera saker du behöver framför saker du inte behöver. Annars kanske alla pengar går till saker som du egentligen inte behöver. Då kan du inte köpa det du verkligen behöver. 
*Sen är det självklart att man ska unna sig lite spontan shopping ibland, när man tar det man gillar och tycker är fint. 
*Sen är det bra att rensa ut lite saker, så man inte bara fyller på hela tiden utan att ta bort lite. Då blir det bara för mycket grejer. (Jag rensar ut kläder i genomsnitt 1 gång i månaden, nu har jag dock inte gjort det för jag har haft annat att tänka på, och grejer rensar jag ut varje gång jag storstädar, och det händer då och då). 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Martina

Välkommen till min lilla blogg som inte är lika cool och utrustad som andra bloggar... men den är enkel och har förhoppningsvis intressanta inlägg! Jag skriver om min diabetes som jag fick i början av 2015, mitt liv, saker jag tycker om och annat smått och gott. Vad roligt att du tittade in och hoppas att du stannar kvar och läser! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela