HANNAMARTINA

MIN GYMNASIESKOLA: HVITFELDTSKA

Publicerad 2013-11-06 15:11:33 i ALLMÄNT, INSPIRATION, TIPS,

Här ovanför ser ni området där min skola ligger. Jag (samhällslinjen) spenderar mest tid Norra byggnaden. Vi är bara i Södra byggnaden när vi ska ha matte, plugga i biblioteket eller gå på mattestuga. Annars är vi bara i Norra. Byggnaderna mellan Norra och IHGR är vår bamba, ganska stor bamba, rymmer mycket folk. Men vissa dagar när det är många klasser som äter samtidigt så blir det lite trångt! 
Det går ca 2000 elever på Hvitfeldtska, det kan verka som väldigt mycket och det är det. Men det märks faktiskt inte så mycket eftersom skolan är så stor och att olika linjer är i olika byggnader. I till exempel Norra byggnaden så håller samhällsklasserna, naturklasserna och för det mest estetklasserna till och i Södra är det mest ekonomiklasserna, estetklasserna (för det mesta och vet jag inte riktigt vilka mer, tror att IB (när man läser alla kurser på engelska) är mest i södra också och lite i Norra. Det är lite utspritt tror jag. 
 
Jag går samhällslinjen som sagt, och ska gå beteendeinriktning i tvåan och trean. Jag tycker att skolan är bra, den är enorm- men eftersom man inte är på alla våningar och sånt där så känns den inte så stor faktiskt. De lärarna jag har just nu är bra, vissa är väl mindre bra- men så är det väl i alla skolor. Det finns alltid lärare man inte tycker om. Jag tror jag har ca 5 eller 6 pararellklasser, så det är väldigt mycket och jag har inte så stor koll på vilka som läser vad. Det är 160 elever totallt i 1:an på samhällslinjen, 120 är tjejer och 40 är killar, haha. De flesta killarna gå ekonomi och en del går natur. 
Som sagt jag tycker skolan är bra, var väldigt orolig för att den skulle vara alldeles för stor, men det tycker jag inte. Det händer en del på skolan, olika evenemang som till exempel: Hvitfeldtskas insparksfest, andra fester, elevkårsgrejer, varje år kommer en man och föreläser om droger för 1:orna, Gudrun Schyman var där idag och hade en föreläsning och jämställdighet, de har haft någon självförsvarskurs och en massa andra saker som händer. 
 
Vi har ett ganska normalt schema, ibland börjar vi tidigt, ibland börjar vi sent, långa dagar och korta dagar. Det är blandat och det rätt bra tycker jag. Håltimmar har vi en del, då kan göra läxan man precis fått eller man fika i bamba eller bara sitta någonstans och ta det lugnt. Eller om man behöver plugga inför ett prov eller nått sånt. 
Vi har lite prov då och då. I början är det mycket repetition från grundskolan och det går rätt fort framåt. I alla fall i vissa kurser, eftersom man bara har det en termin eller ett år. Det är inte så mycket inlämningar, man har mest eget ansvar och man får skylla sig själv om man inte göra läxan, för de kollar inte läxan de säger bara att man ska göra den. Alltså väldigt bra att göra den, annars blir det bara för mycket att plugga till inför proven sen. Sen tycker jag att vi har mer prov nu än innan. Men på min gamla skola hade vi nästan aldrig prov så det är väl därför. Men jag är inte så skoltrött ännu, det händer så mcyket säker och man får lära sig så mycket nytt så det går fort och är roligt! Jag tycker att om man sitter och väger mellan Hvitfeldtska och en annan skola, så tycker jag personligen att man ska välja Hvitfeldtska. Det är många som tycker den är bra. 
 
Andra skolor som jag kan rekommendera efter vad jag har hört är bra är: Sigrid Rudebecks gymnasiet, LM Engström, Sam, Mikael Elias och Polhemsgymnasiet. Vet mer om Rudebecks och LM än vad jag vet om de andra och de verkar också bra! Om jag inte hade gått på Hvitfeldtska, så hade jag nog valt LM Engström eller Mikael Elias tror jag, eventuellt Polhem kanske, men jag vet inte riktigt. Kanske Rudebecks, men de har inte beteendeinriktning, därför är en inte med bland vilka skolor jag annars hade valt. Men den ska vara bra i alla fall. 
Hoppas att detta gör det liiiite lättare för den som har lite smått beslutsångest inför val av gymnasium! Då kan du kolla in dessa skolor (framför allt Hvitfeldtska, haha!). 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Martina

Välkommen till min lilla blogg som inte är lika cool och utrustad som andra bloggar... men den är enkel och har förhoppningsvis intressanta inlägg! Jag skriver om min diabetes som jag fick i början av 2015, mitt liv, saker jag tycker om och annat smått och gott. Vad roligt att du tittade in och hoppas att du stannar kvar och läser! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela