HANNAMARTINA

BOOSTA DIG SJÄLV MED ENERGI OCH GLÄDJE

Publicerad 2013-11-05 19:23:00 i INSPIRATION, TIPS,

När man är runt min ålder (även äldre människor) så kan man trycka ner sig själv väldigt lätt- man har dåligt självförtroende. Man jobbar mycket med sig själv, speciellt när man är ung. Och detta gör mycket med hur man är som person. Det är lätt att trycka ner sig själv- fast man inte tänker på det. Det kan vara att man dömer sig själv för lätt och för mycket, genom att tänka negativt påpeka saker om till exempel sin kropp, försöka se ut och vara som någon annan. Man säger att "Ingen är perfekt", men du är perfekt i dig själv- du ska inte behöva ändra på dig för att man ska vara på ett visst sätt. Alla kan inte, alla ska inte vara som alla andra hela tiden. Man är den man är och visst man förändras med tiden, det gör alla. Men man ska inte försöka vara någon man inte är, det blir jobbigt i längden och det tröttar ut ens kropp. Ständig stress för att uppnå visa saker, skolan, vänner, familjen, jobb m.m. Man kan inte klara allt på en och samma gång. Man vill och det kan gå, men det är inte bra för ens hälsa. Det tär på en. 
 
Nu tänker kanske ni att: hur kan hon sitta och skriva om sånt här, hon är bara 16 år... vad vet hon?
Jo det kan man tänka, men jag går igenom allt det här i perioder, ibland tycker jag att jag inte når upp till ribban jag har har satt för alldeles högt över hur jag ska prestera och hur jag ska vara. Eller att jag känner sig ful i vad man än tar på mig och jag känner mig allmänt misslyckad- sånt händer alla och alla hormoner som framför allt tjejer fylls med under tonåren gör det inte bättre. Men blir emotionell lätt och trött och börjar tänka för mycket på hur man är och hur man ser ut och bla bla bla. Ibland vill jag börja dra täcket över huvudet och bara vänta på att allt ska kännas perfekt. Men man får jobba med självförtroendet och självkänslan (sig själv), det är inte alltid så lätt- men vad är lätt egentligen?
 
Jag tycker det är viktigt att försöka vara sig själv. Istället för att påpeka allt som är dåligt med en själv och hur ful man är osv, så slår man bort dessa tankar och ersätter dem med vänliga saker.
Istället kan man tänka på det man tycker om med sig själv, kämpa bort de onda tankarna genom att boosta sig själv med positiva kommentarer och piffa upp sig själv med saker man tycker om och blir glad av, befinna sig bland människor som  peppar än och gör dig glad och lycklig. Dumpa de vänner som trycker ner dig. Riktiga vänner ska vara stötande, boosta dig med energi, bry sig om dig och samma gäller även tillbaka. Det ska vara både ge och ta!
Såklart är det inte lätt att vara glad, positiv och fylld med energi jämt, det förstår jag! Men det underlättar lite när man befinner sig bland såna människor som fyller en med energi och man inspirerar varnadra. Det är väldigt roligt och man blir piggare och allt känns lite lättare. Vara snälla mot varandra, bemöt andra som du själv vill bli bemött. Lev livet, gör roliga saker, utmana dig själv, boosta dig själv, unna dig själv och framför allt gör samma sak mot andra, få någon att le, dela med dig av din energi sånt kan göra en själv glad också- genom att göra någon annan glad. Inspirera andra och även dig själv! NJUT! Gör det DU tycker om. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Martina

Välkommen till min lilla blogg som inte är lika cool och utrustad som andra bloggar... men den är enkel och har förhoppningsvis intressanta inlägg! Jag skriver om min diabetes som jag fick i början av 2015, mitt liv, saker jag tycker om och annat smått och gott. Vad roligt att du tittade in och hoppas att du stannar kvar och läser! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela