HANNAMARTINA

KRITIKEN...

Publicerad 2013-12-31 23:23:36 i ALLMÄNT,

...mot människor som vill bli en ny människa när det nya året börjar. 
Jag förstår inte varför man kritiserar folk för det. Om det vill förändra, lägga allt dåligt bakom sig och börja om så ska man väl inte kritisera dem? Sen kan jag förstå att det blir lite dubbelmoral när en person säger att de ska bli en helt ny människa som till exempel lever hälsosammare. Och sen blir det inte så bara för att de inte orkar ta tag i det. Då är det ju bara något man säger men inte menar det. Det kan jag förstå att folk kan irritera sig på. Men man behöver ju inte säga det rakt ut till alla utan det kan man ju hålla för sig själv om man tycker det. 
Jag har ju haft som nyårslöfte att sluta bita på naglarna några år på raken. Men det går inte att bara sluta så där, man får trampa ner eller göra något för att sysselsätta händerna. Det är ju ett beroende man har när man gör det. Men tillslut så lyckades jag sluta bita. Men det är ju en annan sak egentligen. Och man sa: "men det är ju bara att sluta". Men det är det inte. Det är som om jag skulle gå till Johans pappa och ta hans cigaretter och säga att han inte får röka mer. Visst man kan sluta tvärt, men det är inte den bästa metoden, utan man ska trampa ner. Mindre och mindre varje dag. Och man kan tro att det inte alls är samma sak med nagelbitning. Men det är det. För jag har bitit jätte länge så jag vet hur svårt det är att sluta. Visst det är inte farligt, men det går ont, det ser fult ut, sår kan bli infekterade osv. Men jag lyckades sluta. Vad jag menar med detta är att vissa saker få ta lite tid. Då kan man sätta upp mål, till exempel "under det nya året som kommer så ska jag börja komma igång med träningen" istället för att sätta ett löfte "jag ska träna flera gånger i veckan hela året och gå ner massa i vikt och om jag inte har gjort det till nästa nyårsafton så är jag en misslyckad person" 
Man börja lugnt. Om man ska göra en massa saker på en gång så tröttnar man fortare. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Martina

Välkommen till min lilla blogg som inte är lika cool och utrustad som andra bloggar... men den är enkel och har förhoppningsvis intressanta inlägg! Jag skriver om min diabetes som jag fick i början av 2015, mitt liv, saker jag tycker om och annat smått och gott. Vad roligt att du tittade in och hoppas att du stannar kvar och läser! <3

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela